شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

با حضور استاندار اردبیل و توسط شرکت برق منطقه ای آذربایجان

بهره برداری از نیروگاه بادی ۶۶۰کیلوواتی شهرستان نیر آغاز شد.

 

با حضور دکتر خدابخش استاندار اردبیل، دکتر حقیقت پور نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از مسئولین صنعت برق آذربایجان . مقامات استانی و محلی ، بهره برداری از نیروگاه بادی ۶۶۰ کیلوولتی شهرستان نیر آغاز شد.

در مراسمی که صبح روز پنجشنبه ۲۸ خرداد ماه در محل نیروگاه بادی نیر ترتیب یافت ، مهندس صبوری مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان طی سخنانی ، گزارشی از آخرین وضعیت پروژه های مهم صنعت برق در استان اردبیل را تشریح کرد.

وی ظرفیت اسمی تولید برق در استان اردبیل را بالغ بر ۱۱۱۰ مگاوات اعلام نمود و حداکثر بار مصرفی را نیز قریب به ۳۴۰ مگاوات ذکر کرد که خوشبختانه میزان تولید برق حدود ۳ برابر میزان مصرف است.

مهندس صبوری همچنین تعداد کل پروژه های مصوب در بخش اتقال و فوق توزیع در استان تا پایان سال ۹۸ را ۵۴ پروژه با مجموع اعتباری معادل ۸۸۰میلیارد تومان اعلام کرده و اظهار داشت که هم اکنون ۱۵ پروژه با مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در سطح استان در حال اجرا می باشد.

وی در تشریح برخی از پروژه های مهم در حال اجرا خاطر نشان ساخت که برق آذربایجان موفق به دریافت ۱۲۵ میلیون یورو وام از بانک توسعه اسلامی شده است که جهت احداث ۸ پروژه زیربنایی خود از جمله ۶ دستگاه پست ۶۳/۲۳۰ کیلولت هزینه خواهد شد که سه مورد از این پستها در استان اردبیل در حال احداث است.

همچنین ۲ پروژه مهم خط نیز از طریق این وام احداث می گردد که خط بسیار مهم ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه سبلان به پست آیدوغموش میانه به طول ۱۵۴ کیلومتر از جمله آنهاست که با بهره برداری از این خط نیروگاه سبلان اردبیل از بن بست خارج و به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در بخش پایانی سخنان خود ، مزایا و اهداف نیروگاه بادی نیر را برای حاضرین تشریح کرده و اظهار داشت : سیاست وزارت نیرو حرکت جدی به سمت تولید برق از انرژیهای پاک و تجدید پذیر است و حمایت از سرمایه گذاران برای احداث نیروگاههای بادی و خورشیدی در این راستا صورت       می گیرد..

وی هزینه کل احداث نیروگاه بادی نیر را نیز قریب به ۳ میلیارد تومان اعلام نمود.

در ادامه ، مهندس صمدی فرماندار شهرستان نیرضمن قدردانی از توجه ویژه مسئولین استانی و نیز مدیران عامل برق منطقه ای و توزیع نیروی برق استان به شهرستان نیر خصوصاً در موضوع احداث نیروگاه بادی ، اطمینان داد که این شهرستان مستعد احداث مزرعه بادی از توربینهای تولید برق است و فرمانداری از هیچ کوششی برای حمایت از این امر دریغ نخواهد کرد .

مهندس علیرضا علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل نیز طی سخنانی با بیان به اینکه هم اکنون میزان تولید برق در استان بدون در نظر گرفتن پروژه بزرگ افزایش ظرفیت نیروگاه سبلان ، بیش از سه برابر میزان مصرف برق استان است، به برخی شاخص های توسعه ای در صنعت برق استان نیز اشاره کرد و گفت : هم اکنون می توان اذعان داشت که علاوه بر کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار ، بخش اعظم روستاها دارای سکنه زیر ۲۰ خانوار استانی نیز از نعمت برق برخوردار است و در این زمینه ، استان اردبیل از شاخص میانگین کشوری بالاتر است.

مهندس علیزاده سپس در بیان برخی دیگر از مزایای تولید برق از انرژیهای پاک از جمله بادی و خورشیدی و زمین گرمایی اظهار داشت ، برای تولید یک کیلووات ساعت برق از طریق نیروگاههای با سوخت فسیلی نزدیک به یک کیلوگرم انواع گازهای آلاینده به محیط زیست وارد می شود در حالیکه انرژیهای پاک هیچ آلاینده ای را تولید نمی کند.

وی همچنین به سرمایه گذاران تصریح کرد که متوسط نرخ فروش هرکیلوات برق به مشترکین از سوی دولت ۶۰ تومان است در حالیکه خرید تضمینی از سرمایه گذاران در این بخش به ازای هر کیلووات ۴۶۰ تومان می باشد.

در این مراسم همچنین دکتر حقیقت پور نماینده مردم شهرستان اردبیل ، نیر ، نمین در مجلس  شورای اسلامی ، با قدردانی از حمایت های آقایان مهندس کردی مدیرعامل شرکت توانیر، مهندس صبوری و مهندس علیزاده، استان اردبیل را بدلیل داشتن شرایط خوب اقلیمی از جمله وجود تانسیل های بادی و زمین گرمایی ( به عنوان بهترین استان در وجود آب های گرم زیر زمینی ) مستعد احداث نیروگاههای تولید برق از انرژیهای پاک و ژئوترمال قلمداد نمود.

وی حرکت به سمت تولید برق از انرژیهای تجدید پذیر را امری اجتناب ناپذیر دانسته وگزارشی از فعالیت های انجام یافته برای احداث نیروگاه بادی شهرستان نیر را ارائه کرد.

دکتر مجید خدابخش استاندار اردبیل سخنران پایانی بودند وی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، از کلیه مسئولین و دست اندر کاران احداث نیروگاه بادی نیر قدردانی کرد .

وی با اشاره به گزارش مهندس صبوری پیرامون پیش بینی و اجرای فعلی دهها پروژه صنعت برق در بخش تولید و انتقال در استان با مجموع ۳۰۰ میلیارد تومان ، پروژه احداث نیروگاه ژئوترمال مشکین شهر با ۶۰ میلیارد تومان و پروژه مهم توسعه نیروگاه سبلان توسط قرار گاه خاتم الانبیاء با اعتباری بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان را رقمی ارزشمند برای توسعه زیربنایی استان در بخش مهم برق عنوان کرد و گفت :این در حالی است که سرمایه گذاریهای مهمی در بخش توزیع برق نیز همواره در حال انجام است.

استاندار اردبیل مازاد تولید برق در استان را خوب ارزیابی کرده و اظهار داشت : مازاد تولید برق بهتر است اما بهترین گرینه این است که شاخص مصرف صنعتی ما بالاتر باشد که در این خصوص استان اردبیل نیاز مند سرمایه گذار ی صنعتی و جذب سرمایه گذار است که از این موقعیت و ظرفیت بالای تولید برق به بهترین و سهل ترین راه منتفع شوند.

دکتر خدابخش لزوم تکمیل هرچه سریعتر خط ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه سبلان به پست آیدوغموش میانه جهت خروج این نیروگاه از بن بست را مورد تاکید قرار داد و از مهندس صبوری خواست در این زمینه توجه ویژه داشته باشند .

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود استان اردبیل را مستعد احداث نیروگاههای انرژی پاک از جمله بادی و ژئوترمال دانسته و به مدیرعامل برق آذربایجان اطمینان داد که اگر مناطق بادخیز استان شناسایی و بادسنجی شود ، ما تلاش ویژه ای را برای جذب سرمایه گذار برای احداث مزارع بادی در نقاط مختلف استان انجان خواهیم داد چرا که خرید برق تولیدی اینگونه نیروگاهها بمدت ۲۰ سال تضمینی ، امر بسیار سودآوری برای سرمایه گذار خواهد بود.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1394/03/30   تعداد بازدید 2050     https://azrec.co.ir/blog/u/21138  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض