شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

همایش مدیریت پیک بار شرکت برای سال ۹۵ با حضور مسئولین انرژی مشترکین بزرگ دیماندی شرکت برق منطقه ای آذربایجان برگزار شد

 همایش مدیریت مصرف پیک بار با حضور مسئولین انرژی مشترکین بزرگ دیماندی طرف قرارداد با شرکت برق منطقه ای آذربایجان برگزار شد.

در این همایش که پیش از ظهر روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس برق آذربایجان و از سوی دفتر مدیریت مصرف این شرکت ترتیب یافت ، آقایان مهندس علیرضا احمد یزدی مدیرکل دفتر مدیریت مصرف توانیر ، مهندس ارقامی کارشناس ارشد دفتر نظارت بر توزیع توانیر، مهندس عباس نژاد قائم مقام و معاون هماهنگی ، خانم مهندس نیکورای معاون برنامه ریزی و تحقیقات و تنی چند از مدیران شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز حضور داشتند.

ابتدا خانم مهندس نیکورای ضمن خوش آمدگویی، با اشاره به پیش بینی کارشناسان و دست اندرکاران صنعت برق مبنی بر اینکه سالهای ۹۵ و ۹۶ از نظر تامین انرژی برق سالهای سختی خواهد بود ، اظهار داشت: پیش بینی شده مصرف برق در دوره پیک بار سال ۹۵ کل کشور ، حدود ۳۰۰۰ مگاوات نسبت به سال ۹۴ افزایش یابد و گذر از این امر ، نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کنترل مصرف است.

وی با بیان اینکه منحنی استمرار بار شبکه حاکی است که تنها در 3 درصد سال ( کمتر از 300 ساعت در طول سال ) پیک مصرف بالاتری داریم ، گفت : اگر به جای برنامه ریزی برای مدیریت مصرف ، به تامین زیر ساخت ها از جمله احداث نیروگاههای مختلف فقط برای تامین بار در 3 درصد سال  اقدام کنیم کاری کاملاً غیر اقتصادی و موجب اتلاف سرمایه گذاری است.

وی برنامه تعطیلات و تعمیرات تابستانی ، ذخیره عملیاتی صنایع ، تغییر ساعات پیک و نیز استفاده از مولدهای خود تامین را چهار راهکار پیشنهادی وزارت نیرو به صنایع مهم برای همکاری و گذر از پیک بار کشور عنوان کرد و سیاست های تشویقی و اعطای پاداش در این خصوص را برای حاضرین  بیان و عملکرد سال 94 برق آذربایجان در اجرای این سیاست ها برای 19 مشترک صنعتی خود را تشریح نمود.

به گفته خانم مهندس نیکورای میزان کاهش بار ( در روز ) در حوزه این شرکت از محل اجرای طرح های مدیریت بار صنایع منطقه آذربایجان در سال ۹۴ بیشترین میزان همکاری در تاریخ های ۱۱ الی ۱۷ مرداد ماه به میزان ۵۶ مگاوات کاهش بار صورت پذیرفته است.

همچنین میزان صرفه جوئی کل انرژی در طول اجرای طرح ۲۳۳۸۵ مگاوات ساعت بوده است که به ازای این میزان همکاری در صرفه جوئی ، بالغ بر ۲۸ میلیارد ریال تخفیف بهای برق مصرفی به صنایع همکار اعمال گردید.

معاون برنامه ریزی و تحقیقات برق آذربایجان همچنین با اشاره به مشارکت ۴ مشترک شرکت در طرح ذخیره عملیاتی در سال ۹۴ تصریح کرد که به موجب این همکاری ، حداکثر کاهش دیماند در روزهای ۲۶ و ۲۷ مرداد ماه به میزان ۳۳ مگاوات صورت پذیرفت و تسهیلات طرح به صنایع همکار معادل ۸۹۰ میلیون ریال بوده است.

در این همایش همچنین مهندس احمد یزدی مدیر کل دفتر مدیریت مصرف توانیر نیز با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ، با بیان کلامی از ایشان که مبنی بر اینکه  " مدیریت مصرف یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی است" ، این امر را در صنعت برق بسیار مهم قلمداد نمود.

وی با تبیین ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی ، برخی محدودیت ها را در این خصوص مطرح و راهکارهای رفع مشکل را نیز برای حاضرین تشریح نمود.

مهندس احمد یزدی با اشاره به اینکه بطور میانگین هر ۱۰ سال نیاز مصرف برق کشور ۲ برابر می شود ، اظهار داشت: پیش بینی می شود نیاز مصرف کشور از ۴۲ هزار مگاوات در سال ۹۰ به ۸۰ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۰ برسد.

وی سپس مبحث و روش های پاسخگویی بار ، تعرفه های تشویقی صنعت برق ، نظامنامه طرح ذخیره عملیاتی و نیز تفاهم نامه همکاری وزارت نیرو با وزارت صنعت و معدن را برای شرکت کنندگان تشریح کرد.

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف برق توانیر به عنوان مثال در موضوع همکاری با صاحبان چاههای کشاورزی تصریح کرد که اگر مشترکین چاههای کشاورزی بتوانند در ۴ ساعت اوج بار از مصرف برق خودداری کنند ، مصرف آنها در کل ۲۰ ساعت باقی مانده شبانه روز رایگان محاسبه خواهد شد.

مهندس ارقامی کارشناس ارشد معاونت هماهنگی توزیع نیز سخنران پایانی همایش بود.

وی ضمن تشریح دستورالعمل فعالیت های بکارگیری مولدهای خود تامین در بازه زمانی ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور ، اظهار داشت که هم اکنون در کل کشور ۳۶۰۰ مگاوات ظرفیت تولید برق وجود دارد.

وی عامل و انگیزه های استفاده از مولدهای خود تامین و مزایای بهره گیری از این نوع مولدها را برای مشترکین  شرکت های برق منطقه ای و شرکتهای توزیع و نیز مزیت های ملی آن را بیان داشت.

مهندس ارقامی در بیان میزان جلب مشارکت  مولدهای خود تامین در سنوات اخیر اظهار داشت که در سال 94 تعداد 831 دستگاه مولد خود تامین در کل کشور مشارکت داشته است که نسبت به سال 92 530 مورد ، حدود 48 درصد رشد  نشان می دهد و این همکاری موجب گردید تا در سال 94 حدود 440مگاوات از پیک مصرف کشور را تامین نمایند.

در پایان همایش توسط مسئولین مذکور به سئوالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1395/02/12   تعداد بازدید 1443     https://azrec.co.ir/blog/u/20976  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض