شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و در حوزه برق منطقه‌ای آذربایجان

نیروگاه مقیاس کوچک «آرخایول» در تبریز به بهره‌برداری رسید

مجری طرح تولید پراکندة شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان:

تا پایان دی ماه جاری سه نیروگاه مقیاس کوچک و بادی با مجموع ۳۳/۷ مگاوات ظرفیت تولید برق، با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در منطقه به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه مقیاس کوچک ۲ مگاواتی «آرخایول تبریز» واقع در شهرک صنعتی صنفی مایان این شهر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.

خانم مهندس حمیده اسکندری مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این نیروگاه چهارمین نیروگاه مقیاس کوچک است که در سال ۹۷ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که با اضافه شدن نیروگاه مذکور، تعداد نیروگاه‌های تولید پراکنده فعال در حوزه شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان (استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل) که دارای قرارداد خرید تضمینی برق با این شرکت می باشد به عدد ۱۰ می‌رسد.

وی کل ظرفیت بهره‌برداری شده مولدهای مقیاس کوچک در حوزه برق آذربایجان را حدود ۵۵ مگاوات اعلام کرد که هم‌اکنون متصل به شبکه سراسری برق هستند.

مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با اشاره به اینکه ظرفیت قراردادی نیروگاه «آرخایول» با این شرکت ۵ مگاوات است که در فاز اول هم‌اکنون ۲ مگاوات آن وارد مدار شده است.

وی کل هزینه ارزی و ریالی انجام شده برای احداث و راه‌اندازی فاز اول این نیروگاه کوچک را (براساس اعلام سرمایه‌گذار پروژه) به ترتیب حدود ۱/۲ میلیون یورو و ۴۸ میلیارد ریال ذکر کرد.

خانم مهندس اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان براساس قرارداد و بر مبنای نرخ مصوب وزارت نیرو، انرژی برق تولیدی کلّیه نیروگاه‌های بخش خصوصی (از تاریخ شروع بهره‌برداری و اتصال به شبکه سراسری) را به صورت تضمینی خریداری می‌کند، که رقمی به مراتب بیشتر از میزان فروش برق از سوی دولت به مردم می‌باشد.

وی عملکرد شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های تولید پراکنده با نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تجدیدپذیر بویژه در دو سال اخیر را خوب توصیف کرده و اظهار داشت: تنها در سال جاری علاوه بر نیروگاه آرخایول، سه نیروگاه مقیاس کوچک شامل برق گستران ارومیه با ۱۵ مگاوات، سیمین برق زرین دشت میاندوآب با یک مگاوات (در فاز اول)، و شرکت ناردین تبریز با حدود ۳ مگاوات مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به شبکه سراسری متصل شده‌اند.

مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان همچنین این نوید را داد که طی هفته‌های آتی و حداکثر تا پایان دی ماه جاری، سه نیروگاه مقیاس کوچک تحت عنوان تأمین نیروی سام ۱ با ظرفیت ۹ مگاوات و تأمین نیروی سام ۲ با ظرفیت ۹/۷ مگاوات و با مجموع ۱۸/۷ مگاوات در تیکمه‌داش میانه و نیز فاز اول نیروگاه بادی در منطقه آقکند میانه با ظرفیت ۱۵ مگاوات مورد بهره‌برداری قرار گرفته و وارد مدار خواهند شد که نیروگاه بادی مذکور از طریق پست کاغذکنان در سطح ۶۳ کیلوولت به شبکه سراسری متصل می‌شود.

وی افزود: البته قرارداد کلی نیروگاه بادی آقکند حدود ۵۰ مگاوات است که در حال اجرای فازهای بعدی و تکمیل پروژه برای اتصال به شبکه و بهره برداری می باشد.

خانم مهندس اسکندری در پاسخ به بیان مزیت‌های نیروگاه‌های تولید پراکنده، اظهار داشت که این نیروگاه‌ها موجب کاهش تراکم و ظرفیت خطوط شده و با تأمین بار در محل مصرف، باعث حذف تلفات انتقال و نیز کاهش تلفات انرژی در شبکه‌های توزیع برق می‌گردد.

وی افزود: طرح‌های تولید پراکنده ضمن جذب سرمایه‌های بخش خصوصی موجب تأخیر و کاهش نیاز به سرمایه‌گذاری برای توسعه شبکه‌های انتقال و توزیع می‌گردد.

مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان همچنین قابلیت راه‌اندازی و پاسخ زمانی سریع در شرایط اضطراری و قابلیت تولید محلی بارهای حساس در شرایط خاص و به عنوان پدافند غیرعامل را از دیگر مزایای این نیروگاه‌ها قلمداد نمود.

وی در پایان، ضمن قدردانی از سرمایه‌گذاران پروژه‌های مقیاس کوچک مذکور، اظهار امیدواری کرد که همزمان با دهه مبارک فجر، مراسم بهره‌برداری رسمی از این نیروگاه‌ها برگزار گردد.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1397/10/03   تعداد بازدید 778     https://azrec.co.ir/blog/u/20561  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض