شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی:

تامین مطمئن برق در تابستان با همراهی و همگامی مردم در مدیریت مصرف مقدور است

 دکتر افشین روشن میلانی در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی با اعلام اینکه افزایش بازده و کاهش شدت مصرف انرژی را یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز کشور است، افزود: هدف ما باید در صنعت برق و سایر صنایع این باشد که به ازای هر کیلووات برق مصرفی، بتوانیم ارزش‌ افزوده‌ای بیشتر از دیروز ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو سالانه طرح‌های مختلفی را به منظور کاهش پیک مصرف برق اجرا می‌کند در صورتی که پیک مصرف بالا باشد، باید در ایجاد نیروگاه‌های برق سرمایه‌گذاری قابل توجهی شود؛ این در حالی است که با پیک سایی، دیگر به این سرمایه‌گذاری که در بخش قابل توجهی از سال بلااستفاده می‌ماند، نیازی نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه امسال تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات فنی و فرهنگی مورد نیاز صورت گرفته تا خاموشی بی برنامه و ناشی از کمبود تولید را نداشته باشیم، اظهار داشت: این امر مشروط به مدیریت و مصرف منطقی مشترکان محترم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه صنعت برق شامل ۴ جزء شامل تولید، انتقال، توزیع و مشترکان می‌باشد که با یکدیگر یک زنجیره را تشکیل می‌دهند افزود: اگر هرکدام از این اجزا لنگ شود، این زنجیره به هم می‌خورد لذا باید این معادله همیشه پایدار باشند و برای حفظ پایداری، نیازمند همراهی و همکاری مردم در مدیریت مصرف هستیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان، با یادآوری اینکه متوسط منحنی بار در کشور، ۴۰۰ الی ۵۰۰ ساعت درسال به پیک بحرانی می‌رسد گفت: باید نزدیک به ۳ تا ۴ برابر هزینه دریافتی از مردم در ایام بحرانی هزینه کنیم تا برق به مردم برسد لذا باید این پیک بحرانی مدیریت شود، که در این راستا برنامه‌های مختلف تشویقی برای صنعت، ادارات، کشاورزی، خدمات و خانگی تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش میزان مصرف برق باعث می‌شود که تجهیزات با حداکثر ظرفیت خود کار کنند که این امر باعث تخریب تجهیزات صنعت برق و افزایش خاموشی تا جایگزینی تجهیزات جدید می‌شود خاطر نشان کرد: اگر میزان مصرف بالا برود، تولید هم به بحران برخورد می‌کند، چراکه اگر مصرف از تولید بالا برود، مجبوریم بخشی از مصرف را کاهش دهیم.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان با تاکید بر اینکه نزدیک به ۴۰ درصد از مصرف برق ساعات پیک بحرانی ناشی از سیستم‌های سرمایشی و کولر است، تصریح کرد که باید دمای سرمایش را در ۲۴ درجه به عنوان دمای آسایش تنظیم کنیم، یا زمان مصرف لوازم پرمصرف را از این ساعات پیک به ساعات کم بار منتقل کنیم که این اقدامات می‌تواند به مدیریت پیک بحرانی منجر شده و خاموشی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه علاوه بر سایر ایام سال برای مدیریت و فرهنگ مصرف، در دو ماه( ۵۰۰ ساعت) از سال، نیازمند همراهی تنگاتنگ مشترکین هستیم اظهار داشت: مشترکین صنعتی منطقه هم با امضای تفاهم‌نامه وعده داده‌اند ۳۰۰ مگاوات مصرف خود را در زمان اوج بار کاهش دهند و برای این اقدامشان تشویقی خواهیم داد.

وی اظهار داشت: واحدهای صنعتی و تولیدی با مشارکت در طرح های تشویقی از جمله طرح تعطیلات و تعمیرات تابستانی، طرح ذخیره عملیاتی و طرح صنایع خود تامین همانند سال قبل از پاداش های وزارت نیرو بهره مند می شوند و مشترکان خانگی و کشاورزی هم با جابجایی زمانی مصرف وسایل برقی از زمان اوج بار به ساعت های کم بار از تخفیف در هزینه مصرفی بهره مند می شوند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در ادامه با اشاره به مشکل پیک مصرف در فصل تابستان و احتمال کمبود تامین برق در این ایام گفت: عبور بدون خاموشی از تابستان امسال، نیازمند همراهی بخش های مختلف مصرف می‌باشد.

وی گفت: مشترکان در صورت مدیریت مصرف و انتقال مصرف به زمان های کم باری از پاداش و تخفیف در اعمال هزینه های برق بهره مند می شوند.

دکتر روشن میلانی با بیان اینکه عبور از پیک بار تابستانی از چالش های وزارت نیروست، یادآوری کرد: تقاضای مصرف برق در ساعت های مختلف شبانه روز و فصل های مختلف سال متغیر است و امکان ذخیره انرژِی الکتریکی وجود ندارد.

وی در خصوص مصرف برق ادارات دولتی نیز گفت: ۲۰ درصد برق مصرفی ساختمان‌های ادارات طبق بخشنامه هیات دولت باید از انرژی خورشیدی تامین شود، اظهار داشت: براساس بودجه ۹۸ در غیر این صورت با قیمت تمام شده محاسبه می‌شود و در این مدت چنانچه اقدامی از سوی نهادهای یاد شده صورت نگیرد، ۲۰ درصد از برق مصرفی این موسسات به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

دکتر میلانی در مورد نیروگاه‌های مقیاس کوچک هم گفت: حدود ۷۹ مگاوات و ۱۵ فقره نیروگاه مقیاس کوچک در این سه استان داریم که یک نیروگاه بادی هم با ۳۵ مگاوات در منطقه آقکند میانه وارد مدار خواهد شد و تا پایان سال ۷۰ مگاوات دیگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وارد مدار می‌شود.

میلانی همچنین در پایان، قیمت تمام شده هر کیلو وات برق را ۱۲۰ تومان بدون هزینه سوخت عنوان کرد و گفت: متوسط قیمت برقی که به مصرف کننده عرضه می‌شود، نزدیک به ۷۰ تومان است و بیش از ۵۰ تومان هم یارانه در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مشترکان کشور در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل قرار دارند، گفت: میزان مصرف انرژی در این سه استان ۶.۵ درصد مصرف برق کشور است.

دکتر میلانی در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های در حال احداث در آذربایجان شرقی، اظهار امیدواری کرد که فاز اول نیروگاه هریس با ظرفیت حدود ۳۳۰ مگاوات برق تا پایان تیرماه سال جاری به مدار می‌آید و امسال همچنین نیروگاه بناب نیز در کلاس F با ظرفیت ۱۴۵ مگاوات توسعه می‌یابد و نیروگاه بادی در منطقه آقکند شهرستان میانه با ظرفیت ۳۵ مگاوات به مدار می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: پروژه نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی هریس با یک واحد گازی و یک واحد بخار از مهمترین پروژه‌های است که بخشی از نیاز برقی منطقه شمال غرب کشور را تامین خواهد کرد.

دکتر میلانی درباره تونل انرژی تبریز نیز گفت: مصرف برق مناطق مرکزی شهر تبریز دو برابر سال گذشته شده برای پاسخ به این نیاز کلانشهر تبریز، باید خطوط انتقال فشار قوی را احداث کنیم که این برق باید با دکل منتقل شود که این مطلقاً امکان پذیر نیست، برق ۲۳۰ کیلوولت بصورت کابل دفنی هم از لحاظ ایمنی ممکن نیست از این رو برای این کار یک تونل انرژی از حاشیه شهر از پای کوه عون‌بن علی تا خیابان خاقانی طراحی و در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: این تونل به منظور انتقال انرژی برق مورد نیاز کلانشهر تبریز به طول چهار کیلومتر در حال احداث می‌باشد و در حال حاضر از میزان پیشرفت ۶۰ درصدی برخوردار است.

 

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1398/03/26   تعداد بازدید 817     https://azrec.co.ir/blog/u/20503  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض