شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

گفتگوی ویژه مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در شبکه استانی "سهند"

پیرامون مدیریت مصرف برق در شرایط کمبود گاز در فصل زمستان

صنعت برق دارای چهار عنصر "تولید، انتقال، توزیع و مشترکین" است که هر چهار عنصر این صنعت، باید فعالیت قابل اطمینانی داشته باشد تا این زنجیره بتواند فعال، متحرک و پویا کار کند.

دکتر افشین روشن میلانی مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان که به همراه مدیران عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز و شرکت مدیریت تولید برق آذربایجان شرقی در یک گفتگوی تلویزیونی در "شبکه استانی سهند" سخن می گفت، ضمن تاکید بر این مطلب، اظهار داشت: اگر یکی از عناصر در خدمات مهم و پیوسته صنعت برق، خللی ایجاد نماید، شبکه برق دچار مشکل خواهد شد و چه بسا ممکن است موجب قطع برق یا خاموشی گردد.

برق امکان ذخیره‌سازی ندارد:

دکتر میلانی گفت: یکی از ویژگی‌های انرژی برق این است که قابلیت و امکان ذخیره سازی ندارد و روی همین اصل، مرکز بزرگی به نام "مرکز دیسپاچینگ ملی" در کشور، کلیه فرایندهای تولید انتقال و توزیع نیروی برق کشور را به عنوان یک شبکه گسترده به هم پیوسته، کنترل و پایش می کند.

بحث پیک مصرف گاز در کشور و کمبود تولید برق در فصل زمستان:

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با بیان چرایی کمبود تولید برق در فصل زمستان امسال گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید برق از ظرفیت مصرف، کمتر است با اینکه این موضوع همه ساله مربوط به فصل تابستان (به دلیل پیک مصرف) می‌شد اما امسال افزایش مصرف ۱۰ تا ۱۲ درصدی گاز نسبت به سال گذشته یک رقم کم سابقه است .

دکتر میلانی با بیان اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما حدود ۳ تا ۴ برابر میانگین شدت مصرف انرژی جهانی است، تصریح کرد: با این شدت مصرف، باید هر ۱۰ الی ۱۲ سال، ظرفیت تولید برق در کشورمان را دو برابر کنیم.

وی افزود: این امر به هیچ عنوان مقدور و امکان پذیر نیست و لذا ما برای مدیریت موضوع لاجرم باید به سمت مصرف بهینه حرکت کنیم.

اهمیت اتصال شبکه برق کشور به شبکه برق کشور های همجوار:

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در پاسخ به پرسش مجری تلویزیون مبنی بر اینکه اتصال شبکه برق کشور ما به کشورهای همجوار چه اهمیتی دارد، اظهار داشت: باید عرض کنم که اتصال شبکه برق کشورها به همدیگر، امری مثبت و موجب پایداری شبکه برق می شود.

وی افزود: به عنوان نمونه، افق کشور ترکیه با افق کشور ما فرق می‌کند و قطعاً ساعات اوج مصرف برق نیز در این دو کشور متفاوت است و این، باعث می­گردد تا دو کشور همسایه، در ساعات پیک مربوط به خود، از کشورهای مجاور برق دریافت نموده و موجب پایداری شبکه برق خود باشد و در ساعات اوج مصرف و حتی در فصول و ماههای اوج مصرف خود و این کشورها، کار تبادل برق را انجام دهد.

دکتر میلانی افزود: البته پرواضح و مشخص است که در این امر، پایداری شبکه و تأمین مطمئن برق نسبت به درآمد مالی، هدف اصلی بوده و اولویت دارد.

استفاده از "ماینرها" در کشور ما دارای ضوابط بوده و قانونمند است:

دکتر میلانی در ادامه گفتگوی تلویزیونی خود پیرامون استفاده از ماینرها برای تولید رمز ارز دیجیتال در کشورمان گفت: در حال حاضر استفاده از دستگاه های ماینر برای تولید "رمز ارز دیجیتال" در کشور ما با مصوبه هیئت دولت چند سالی است قانونمند شده و کاملا تابع ضوابط است.

وی افزود: اگر کسی در کشور و حتی استان ما بخواهد با درخواست مجوز به صورت قانونمند نسبت به استفاده از ماینر‌ها اقدام نماید، ما به عنوان متولیان صنعت برق، بر اساس قوانین و ضوابط موجود به آنان خدمات ارائه خواهیم داد و یکی از ضوابط آن، خاموش کردن فعالیت ماینرها در ایام پیک برق و بحران‌های کمبود تولید برق عین همین بحران کمبود گاز نیروگاه‌ها در شرایط فعلی است.

با این حال، صنعت برق با کمک ضابطین انتظامی و قضایی از هرگونه استفاده غیرقانونی از ماینرها در هر شرایطی جلوگیری خواهد کرد.

مدیریت مصرف برق و لزوم همکاری صنایع:

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با اشاره به اینکه صنایع در دو بعد "پیک بار تابستان" و "کمبود انرژی گاز نیروگاه‌ها" می‌توانند کمک‌ حال صنعت برق باشند، اظهار داشت: صنعت برق نیز بر اساس سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو در قبال این همکاری پاداش هایی در نظر گرفته و در قبوض برق مصرفی آنها اعمال می‌کند.

وقتی مصرف گاز نیز در کشور زیاد باشد، نگرانی این است که سوخت گاز نیروگاه ها کم شود و به تبع آن، تولید برق کاهش یابد

بنابراین صنعت برق با کمک صنعت گاز از مشترکین به ویژه مشترکین بزرگ صنعتی درخواست دارند تا مصرف برق و گاز را مدیریت نماید.

وی گفت: تداوم سرما امکان کاهش تولید برق در نیروگاه ها را به دنبال دارد و این امر باعث می گردد تا برق برخی بخش های مصرفی را مدیریت یا قطع نماییم.

بنابراین صنعت برق از اوایل دی ماه سال جاری بسته های تشویقی را برای برخی مشترکین به ویژه مشترکین صنعتی در نظر گرفته است.

دکتر میلانی افزود: ما برای مدیریت هرچه بهتر تامین برق در فصل زمستان، پیشنهادهای مختلفی را به مشترکین از جمله مشترکین بزرگ صنعتی ارائه کرده‌ایم. به عنوان نمونه، پیشنهاد داده‌ایم که از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ عصر حداقل ۲ الی ۳ ساعت کاهش مصرف برق داشته باشند تا با مدیریت توزیع برق، چنانچه سرما تا اواخر بهمن و اواسط اسفند تداوم داشته باشد، بتوانیم سوخت مایع نیروگاه‌ها را در مخازن سوخت ذخیره و برای این ایام نیز استفاده نماییم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در این خصوص از مشترکین بزرگ فولاد و سیمان استان و منطقه، به دلیل همکاری شایسته با صنعت برق، صمیمانه قدردانی کرد.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1399/10/20   تعداد بازدید 1247     https://azrec.co.ir/blog/u/20211  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض