شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان:
۲ هزار میلیارد تومان طرح شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان در دست اجراست

تبریز- ایرنا- مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان اعلام کرد: در زمان حاضر ۱۴۴ طرح بزرگ و کوچک با ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع داخلی وزارت نیرو در این منطقه دست اجرا است.
افشین روشن میلانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در مدت سپری شده امسال ۲۳ طرح در برق منطقه ای آذربایجان با ۸۰۰ میلیارد تومان اجرا و تحویل شده است و ۲۰ طرح دیگر را نیز در آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل امسال افتتاح خواهیم کرد که چهار نیروگاه در جزو آنهاست.
وی افزود: چهار نیروگاه های کوچک در آذربایجان شرقی با ظرفیت ۵۰ مگاوات در شهرک های صنعتی هشترود و دیگر شهرک های صنعتی این استان به زودی وارد مدار برق سراسری می شوند و نیروگاه های دیگر در استان های اردبیل و آذربایجان غربی    ( خوی و ارومیه) در دست ساخت هستند.
میلانی یادآور شد: خط تولید ۴۰۰ کیلوولت نیروگاه ارومیه – نیروگاه خوی که طرح بزرگی است، هفته قبل با حدود ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برق دار شد و به پایان رسید که به زودی با حضور مقامات عالی وزارت نیرو به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.
طرح خط انتقال ۴۰۰ کیلوولت هریس- مگری ارمنستان ۹۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان ادامه داد: طرح احداث خط ۴۰۰ کیلوولت هریس- مگری ارمنستان نیز با ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار  اکنون ۹۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۲ درصد باقیمانده آن نیز مربوط به ساماندهی و رفع اشکالات است و هزینه بر نیست.
میلانی ادامه داد: ۱۲ طرح تحقیقاتی با دانشگاه ها در زمینه ساخت قطعات، تحلیل شبکه، پایداری و ایجاد روش برای بازیابی شبکه در مواقع لزوم در دست اجراست.  
وی همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت سالانه برق تولیدی در آذربایجان شرقی ۲ هزار مگاوات است، گفت: این میزان برق تولیدی از نیروگاه های تبریز، سهند، هریس و صوفیان تولید می شود.
وی با اشاره به برنامه توسعه ۴۵۰ مگاواتی نیروگاه بناب افزود: علاوه بر این، تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت صنایع برای ساخت ۱۵هزار مگاوات مبادله شده که سهم  آذربایجان شرقی از این میزان نزدیک ۴۰۰ مگاوات است که بر اساس آن یک واحد نیروگاهی در مجتمع مس سونگون و یک واحد هم در عجب شیر احداث می شود. نیروگاه های جدیدی در استان در حال ایجاد می باشد توسعه نیروگاه بناب با ۴۵۰ مگاوات، تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت صنایع برای ساخت ۱۵هزار مگاوات مبادله شده که سهم استان از این میزان نزدیک ۴۰۰ مگا وات است که ساخت یک واحد نیروگاهی را مس سونگون و یک واحد صنعتی کوچک هم به عنوان مشترک برق در عجب شیر تعهد کرده است.
 میلانی اظهار کرد: به هشت متقاضی نیروگاه کوچک در آذربایجان شرقی نیز با ظرفیت ۱۴۲ مگاوات مجوز ساخت داده شده است.
وی همچنین در خصوص مصرف برق در آذربایجان شرقی گفت: امسال مصرف برق در استان به ۲ هزار مگاوات رسید و میزان تولید و مصرف برق برابر شد؛ متوسط رشد مصرف برق در پنج سال گذشته معادل ۴.۷ درصد و کمی بیشتر از متوسط رشد کشور بوده است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می کنیم برای چهار سال آینده همین روند رشد مصرف برق در آذربایجان شرقی ادامه داشته باشد و بار مصرف انرژی استان به چهار هزار و ۷۰۰ مگاوات برسد؛ البته اخیرا درخواست انرژی از شرکت برق آذربایجان افزایش یافته و پیش بینی می کنیم که جهش هایی در مصرف برق در بخش صنایع به وجود بیاید.
وی خاطرنشان کرد: رشد جهشی مصرف برق صنایع آذربایجان شرقی را حدود یکهزار مگاوات برآورد کرده ایم؛ بر این اساس بین ۲هزار و ۷۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ مگاوات مصرف برق در صنایع آذربایجان شرقی خواهیم داشت.
مدیرعامل شرکت برق آذربایجان گفت: درخواست هایی برای تاسیس و توسعه صنایع در شهرستان های بناب، جلفا، خداآفرین و ورزقان از جمله درخواست مس سونگون برای ۲۰۰ مگاوات در سال آینده داریم که موجب رشد جهشی مصرف برق بخش صنعت و کشاورزی در آذربایجان شرقی می شود.
تهاتر انرژی بین ایران و ارمنستان و خرید انرژی ایران از جمهوری آذربایجان از طریق شرکت برق  منطقه ای آذربایجان انجام می شود
میلانی با اشاره به ویژگی های صنعت برق آذربایجان شرقی به دلیل همجواری با کشورهای همسایه، اظهار کرد: این همجواری و تعاملات فی مابین با کشورهای همسایه، زمینه ساز انتقال یا تهاتر انرژی برق شده است.
وی گفت: آذربایجان شرقی در حال تبادل انرژی با ارمنستان است به طوری که انرژی گاز را به آن کشور تحویل داده و در قبال آن برق می گیریم، بر این اساس حدود ۳۶هزار مگاوات ساعت انرژی برق از این کشور دریافت کرده ایم.  
وی ادامه داد: تابستان امسال از جمهوری آذربایجان در منطقه مغان در حال خرید انرژی برق بودیم و در تابستان سال آینده نیز بر اساس برنامه ریزی هایی که شده ارتباط با ترکیه در بخش انرژی به طور مجدد برقرار می شود و وارد کننده انرژی از این کشور خواهیم بود.  بر اساس برنامه ریزی هایی که شد،ه ارتباط با ترکیه در بخش انرژی به طور مجدد برقرار می شود و وارد کننده انرژی از این کشور خواهیم بود.
میلانی گفت: تعاملات آذربایجان شرقی با کشورهای همسایه مزیت هایی دارد که موجب توسعه زیرساخت های انتقال انرژی می شود و خطوط انتقال در این استان تقویت می شود؛ از جمله خط ۴۰۰ کیلو ولت را به مرز ارمنستان رساندیم که می تواند به افزایش تبادل کمک بکند.
وی افزود: اخیرا مقام عالی وزارت نیرو، خبرهای خوشی را در خصوص تبادل انرژی بین کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه داد که این تبادل نیز از طریق برق منطقه ای آذربایجان و استان آذربایجان شرقی انجام می شود  و موجب رشد شبکه انتقال می شود، ضمن این که امکان ارایه خدمات پایدارتری را در منطقه ممکن می کند.
مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان گفت: در زمان حاضر چهار هزار و ۷۰۰ کیلومتر خطوط انتقال، سه هزار و ۵۵۰ مگاولت آمپر ظرفیت پست های فوق توزیع و ۷۰ پست انتقال با چهار هزار و ۸۰۰ مگاولت آمپر ظرفیت در منطقه داریم که همه این تجهیزات سالانه نگهداری و سرویس می شوند.
میلانی اظهار کرد: درشرکت برق منطقه ای آذربایجان ۱۹ مشترک بزرگ برق داریم که حدود ۴۰۰ مگاوات برق مصرف می کنند و
برق شان از شبکه انتقال تامین می شود؛ برنامه جامع ۱۰ ساله برای توسعه شرکت برنامه ریزی و موافقت نامه های آن مبادله شده است؛ ۱۶۰ پروژه در خطوط فشار قوی و پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط انتقال و فوق توزیع پیش بینی شده است که هفت هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه پروژه ها بر اساس اعتبارات اولویت بندی می شوند، اضافه کرد: طرح های مرتبط با شهرک های صنعتی دارای اولویت هستند؛ اجرای ۱۲ طرح در این شهرک ها را با حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار در آذربایجان شرقی پی گیر هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرک های صنعتی تبریز، هشترود، ملکان و ممقان در حال توسعه هستند، زیرساخت های انتقال را توسعه می دهیم و چالش دیگری که در بخش تامین برق داریم کلانشهر تبریز است.
وی گفت: کلانشهر تبریز در حال عمودی سازی است و با توجه به افزایش بار و ایجاد ساختمان چندین طبقه در بافت های فرسوده و سایر مکان ها تامین انرژی را با چالش روبرو کرده است بر این اساس برای اینکه بتوانیم شبکه برق و شبکه فوق توزیع را به مرکز شهر بیاوریم زمین مورد نیاز باید تامین شود که محدودیت وجود دارد.
وی اضافه کرد: طرح تونل انرژی تبریز سال آینده به پایان می رسد و تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی وزارت نیرو برای آن هزینه شده و در ادامه هم ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است تا این طرح به پایان برسد.
به گزارش ایرنا، شرکت منطقه ای برق آذربایجان مستقر در تبریز استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل را زیر پوشش دارد.

 

 

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1400/10/07   تعداد بازدید 459     https://azrec.co.ir/blog/u/22504  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض