شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

به منظور بررسی مسایل مرتبط با پیک بار تابستان سال ۹۳ ، نشستی با حضور مدیران عامل، معاونین و مدیران ذیربط شرکت های برق منطقه ای ، تولید وتوزیع نیروی برق منطقه ای آذربایجان برگزار شد .

در این نشست ۳ ساعته که روز دوشنبه ۱۲ خرداد ماه در سالن کنفرانس برق آذربایجان ترتیب یافت ، ابتدا مهندس علیلو معاون بهره برداری شرکت برق منطقه ای آذربایجان ، خلاصه ای از روند جلسات و اقدامات مرتبط به آمادگی برای پیک بار تابستان ۹۳را ارائه نمود و اظهار امیدواری کرد تا با همکاری و هماهنگی کلیه شرکتهای برق در منطقه آذربایجان، محدودیتهای احتمالی در بخشهای تولید ، انتقال ، فوق توزیع وتوزیع مرتفع و پیک بار تابستان سال ۹۳ بدون محدودیت و خاموشی سپری شود.

در ادامه،مهندس انصارین مدیر امور دیسپاچینگ و مخابرات برق آذربایجان گزارشی در خصوص روند تغییرات بار شبکه سراسری و منطقه آذربایجان ارائه نمود و با توجه به بالا بودن روند متوسط افزایش دما نسبت به سال قبل ،پیش بینی کرد که درصد رشد بار شبکه سراسری و شبکه برق آذربایجان نسبت به سالهای قبل،  مقدار بالایی خواهد بود.

وی ضرورت هماهنگی بیشتر در شرکتهای توزیع در خصوص اعلام فیدرهای سریع القطع و برنامه خاموشی فیدرهای ۲۰ کیلوولت به دیسپاچینگ را مورد تاکید قرار داد و در ادامه ،در خصوص روند اقدامات انجام شده بر اساس مصوبات جلسات قبلی برای آمادگی پیک بار تابستان ۹۳ گزارشی ارائه نمود.

سپس خلاصه ای از روند تکالیف و پروژه های برنامه ریزی شده برای پیک بار تابستان ۹۳ از طرف مهندس رحیمی معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای آذربایجان ارائه گردید.

در ادامه جلسه ، مهندس صبوری مدیر عامل  شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیران شرکتهای تولید و توزیع منطقه در این جلسه، بر ضرورت اتمام برخی از پروژه ها قبل از پیک بار تابستان ۹۳ بر اساس اولویت بندی انجام شده تاکید نموده و در این راستا ،  راه اندازی سریع "پست گلمانخانه"جهت تامین برق مطمئن شهربزرگ ارومیه را ضروری خواند .

در ادامه جلسه، مدیران عامل هر یک از شرکتهای توزیع ضمن تشکر از تشکیل این جلسه ،  با توضیحات مهندس شهیر معاون برنامه ریزی برق آذربایجان ، بر لزوم اجرای برنامه ها و اقدامات انجام شده در راستای تکالیف اعلامی از طرف شرکت توانیر در خصوص پیک سایی با هماهنگی صنایع تحت پوشش و همچنین خرید انرژی از صنایع خود تامین تاکید کردند.

دکترمیلانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز پیشنهاد کرد که با هماهنگی روابط عمومی شرکتهای توزیع هر استان و شرکت برق منطقه ای آذربایجان، هزینه های مربوط به پخش کلیپ و آگهی های مربوط به مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف برق از شبکه های استانی صداو سیما تامین گردد.

همچنین مدیران عامل شرکت های توزیع  با اعلام سهمیه پیک سایی امسال شرکت های متبوع خود ، برخی محدودیتها و تنگناهای مشترک شرکتهای توزیع با شرکت برق منطقه ای رانیز به ترتیب زیر مطرح نموده و خواستار تسریع در رفع آنها شدند.

مهندس کاظمی کیا مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجان غربی مشکلات مربوط به تامین انرژی متقاضیان در ناحیه بوکان و زرینه رود آذربایجان غربی را مطرح نموده که با اقدام به موقع برق منطقه ای آذربایجان برای به مدار آمدن پست جدید در ناحیه بوکان ، این مشکل مرتفع خواهد شد،که ضرورت حل این موضوع، از طرف مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز (جهت تداوم ضربتی عملیات اجرایی از سوی معاونت طرح وتوسعه این شرکت) مورد تاکید قرار گرفت.

مهندس کاظمی کیا همچنین وابستگی شدید بار شهر ارومیه به پست بالانج و ضرورت تسریع در برقداری پست گلمانخانه را نیز ضروری دانست.

مهندس علیزاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل ، نیز پر باری پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت نمین و ناپایداری خط ۶۳ کیلوولت اردبیل - سلوط در استان اردبیل را مطرح نموده و ضرورت افزایش ظرفیت و پایداری خط مذکور را خواستار شد که بر اساس گزارش مهندس ایمانی  مدیر امور انتقال نیروی استان اردبیل، در آینده نزدیک ترانس جدید پست نمین برقدار و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت و مقرر شد تمهیدات لازم در خصوص بهره برداری پارالل دو ترانس در پست نمین نیز انجام شود.

درادامه جلسه ، با تاکید آقایان مهندس کاظمی کیا ، مهندس علیزاده و مهندس فرج نیا (معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی) مبنی بر ضرورت حضور سریع گروههای تعمیراتی بعد از وقوع حادثه در شبکه انتقال و فوق توزیع در محل حادثه، پیشنهاد شد تا در ایام پیک تابستان ، علاوه بر مراکز استان های تحت پوشش، در مناطق دور دست استانها همانند ناحیه پارس آباد در استان اردبیل و ناحیه میاندوآب و خوی در آذربایجان غربی وبرخی نقاط استان آذربایجان شرقی اکیپهای آماده باش تعمیراتی، حضور داشته باشند.

در خصوص کلید خانه پست گلستان تبریز نیز که نصب وراه اندازی آن مورد تاکید و درخواست دکتر میلانی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز بود،  طبق گزارش معاونت طرح و توسعه شرکت برق منطقه ای آذربایجان ، اعلام شد که قبل از پیک بار تابستان ۹۳،  کلیه عملیات مربوط به نصب و راه اندازی پست مذکور به اتمام خواهد رسید.

مهندس فرج نیا  نیز هماهنگی این شرکت با صنایع بزرگ و مشترک کشاورزی و... جهت کاهش پیک مصرف تابستان را از جمله کارهای اجرایی شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی اعلام نمود و در ادامه سخنان خود ، لزوم حضور بموقع نیروهای تعمیراتی برق منطقه ای آذربایجان در مواقع بروز عیب در شبکه فوق توزیع برخی نقاط استان را بسیار الزامی و ضروری خواند.

وی همچنین بر تقویت شبکه انتقال و افزایش ظرفیت پست شهرستان اهر با توجه به افزایش مصرف برق در منطقه ارسباران و نیز افزایش  ظرفیت پست های عجب شیر ، پست سیار فارفار مرند و ضرورت احداث پست فوق توزیع مابین شهرهای صوفیان و شبستر  را از شرکت برق منطقه ای آذربایجان خواستار شد.

در این جلسه همچنین بر اساس توضیحات مهندس عباس نژاد قائم مقام شرکت برق منطقه ای آذربایجان در خصوص تامین برق شهرکهای صنعتی ،طبق قانون برنامه توسعه پنجم جمهوری اسلامی ایران، شرکتهای برق منطقه ای مجاز به انجام سرمایه گذاری در این خصوص نمی باشند و شهرکهای صنعتی طبق قانون بایستی نسبت به ایجاد پست واحداث شبکه داخلی و زیر ساختهای مربوطه ، راسا" اقدام نمایند و این موضوع از طرف مهندس صبوری مدیر عامل شرکت برق منطقه ای نیز مورد تاکید قرار گرفت تا در تعاملات شرکتهای توزیع و برق منطقه ای با شهرکهای صنعتی، وحدت رویه طبق قانون فوق الذکر رعایت گردد.

در ادامه جلسه ، مدیران نیروگاههای منطقه نیز در خصوص شرایط آمادگی واحدهای نیروگاهی تحت پوشش ، گزارشاتی به ترتیب ذیل ارائه نمودند:

ابتدا مهندس مطلق  مدیر عامل شرکت  مدیریت تولید برق آذربایجان غربی ضمن اعلام آمادگی کامل واحدهای نیروگاهی تحت پوشش این شرکت در استان آذربایجان غربی( با حداکثر ظرفیت)، به مشکل قطع سهمیه گاز و کاهش شدید ذخیره سوخت مایع نیروگاههای تحت پوشش اشاره کرده و اظهار داشت : با توجه به اینکه قطع گاز نیروگاههای منطقه که از اواخر فروردین اعمال شده، مشکلات متعددی به لحاظ زیست محیطی و کاهش شدید ذخایر سوخت گازوئیل و مازوت در کلیه نیروگاههای منطقه را در پی داشته است ، لذا تداوم شرایط فعلی، می تواند در۲۰ روز آینده مانع استارت برخی از واحدهای نیروگاههای این استان شود.

مهندس پاشایی مدیر نیروگاه حرارتی سهند بناب نیز در خصوص رفع محدودیت تولید ۳۰ مگاواتی از یکی از واحدها و حل برخی مشکلات فنی واحدها گزارش لازم را ارائه نموده و اعلام داشت که واحدهای نیروگاه سهند آمادگی کامل جهت تولید حداکثری در شرایط پیک تابستان را دارامی باشند وی نیز درخواست و پیگیری مشکل تامین سوخت مازوت مورد نیاز واحدهای سهند در اسرع وقت راخواستار شد.

مهندس شایان سرپرست نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان  اردبیل نیز اعلام کردکه سهمیه گاز واحدهای این نیروگاه وصل شده و کلیه واحدهای این نیروگاه آماده تولید حداکثری در پیک تابستان می باشد . وی نیز به کمبود ذخیره سوخت مایع و ضرورت پیگیری تامین سوخت نیروگاه سبلان تاکید ورزید.

مهندس نیا پاک معاون بهره برداری نیروگاه حرارتی تبریز نیز در خصوص وضعیت واحدهای ۱ و ۲ گزارشی ارائه نمود و توضیح داد که واحد ۱ به دلیل تاخیر افتادن برنامه اورهال آن،  احتمال خروجیهای اضطراری در پیک تابستان را خواهد داشت .

 

وی در عین حال تاکید کرد که پرسنل این نیروگاه  تلاش خواهند داشت تا خروجیهای واحدها حداقل شود و در خصوص واحد ۲ نیز مشکل پیش آمده در بویلر، با تلاش شبانه روزی پرسنل مرتفع و واحد۲ آماده تولید حداکثری در پیک تابستان می باشد.

مهندس جنگلدوست مدیر نیروگاه صوفیان  نیز توضیحاتی در خصوص مراحل تعمیرات واحد ۴ و درخواست در مدار بودن ۲۴ ساعته یکی از واحدها جهت تسریع در هماهنگی با شرکت گاز را داشت .وی همچنین به ضرورت هماهنگی بیشتر برنامه های تعمیراتی پستها و شبکه با واحدهای نیروگاهی را مورد تاکید قرار داد.

در پایان جلسه ،  مهندس صبوری مدیر عامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان ضمن جمع بندی گزارشات ، توضیح داد که مشکلات و تنگناهای فعلی به دلیل محدودیتهایی که صنعت برق  به لحاظ سرمایه گذاری در سنوات قبل با آن روبرو بوده، ایجاد شده و بایستی با همکاری و هماهنگی بیشتر بین بخشهای تولید ، انتقال و توزیع نسبت به رفع موانع اقدام گردد.

وی همچنین بر ضرورت انجام برنامه ریزی دقیق با اولویت تامین برق مورد نیاز اقشار مختلف مردم در سطح منطقه تاکیدکرده وخاطرنشان ساخت که پروژه های اولویت بندی شده برق آذربایجان حتما" تا قبل از پیک تابستان برقدار شوند وی ابراز اطمینان کرد که موانع مالی مربوط به آنها تا ۷۰درصد مرتفع شده است.

مهندس صبوری وظیفه اصلی کل مجموعه صنعت برق را بهره برداری بهینه و حفظ شبکه فعلی و تامین نیازهای مردم اعلام کرده و بر ضرورت همدلی و همکاری بین شرکتهای صنعت برق در منطقه وحل مشکلات فی ما بین درسطح منطقه تاکید ورزید.

مدیر عامل برق منطقه ای آذربایجان در پایان سخنان خود خواستار هماهنگی بیشتر مدیران صنعت برق جهت انعکاس مشکلات و کمبود منابع  و احتمال بروز خاموشی به مدیران ارشد استان از جمله استانداری و مدیران عالی رتبه وزارت نیرو شد.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1393/03/20   تعداد بازدید 2515     https://azrec.co.ir/blog/u/21298  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض