شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

وزیر نیرو در دیدار با آیت ا...شبستری نماینده ولی فقیه و امام جمعه تبریز راهکارهای احیای دریاچه ارومیه را تشریح کرد

 

مهندس حمیدچیت چیان وزیر نیرو در ادامه سفر خود به استان آذربایجان شرقی با حضرت آیت ا... مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان ، عضو خبرگان رهبری و امام جمعه تبریز دیدار کرد.

 

در این دیدار که عصر روز جمعه ۲۳ خرداد ماه با حضور تنی چند از مسئولین وزارت نیرو و مهندس صبوری مدیرعامل برق منطقه ای آذربایجان ، مهندس هاشمی مدیرعامل آب منطقه ای و مهندس پوررجب مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ترتیب یافت ، ابتدا مهندس چیت چیان اهم بازدیدها و جلسات کار خود با مسئولان آب و برق استان و مدیران استانی را تشریح کرد.

در این  دیدار آیت ا... شبستری نیز ضمن تبریک میلاد مسعود امام عصر(عج) و ضمن بسیار با اهمیت خواندن موضوع دریاچه ارومیه برای مردم منطقه بخصوص استانهای آذربایجان شرقی و غربی گفت: با وجود تصویب طرح های احیای دریاچه ارومیه ، متاسفانه روند اجرایی آن ها بخصوص طرح پمپاژ و انتقال آب ازرود ارس به دریاچه بسیار کند است و در برخی موارد  هیچ قدمی برداشته نشده است.

آیت ا... شبستری اظهارداشت که با خشک شدن در یاچه ارومیه ، افزون بر محیط زیست ، زندگی و جان انسانها به خطر می افتد.

وی افزود : هر طرحی که به نظر عملیاتی است و می تواند موثر واقع شود ، باید هرچه زودتر عملیاتی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی لزوم عملی شدن طرح های احیای دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و گفت : باید از  هرراهی که مقدور است این طرحها اجرا شود و مردم با این عمل ها  می توانند دولت را بنام "دولت کار" بشناسند.

آیت ا... شبستری همچنین با بیان اینکه لزوم استفاده از آبیاری قطره ای باید برای کشاورزان بخصوص کشاورزان حوزه دریاچه ارومیه تشریح و زراعت آنان در منطقه تداوم پیدا کند، اظهار داشت: مردم باید احساس کنند که طرحهای وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه اجرایی          می شود.

امام جمعه تبریز همچنین وزارت نیرو را از وزارتخانهای بسیار مهم و مردمی دولت قلمداد نمود و ضرورت دعوت مردم برای صرفه جویی در مصرف برق را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : ما نیز با دعوت از مردم به صرفه جویی در مصرف آب وبرق و تشریح اهمیت آن ، تلاش می کنیم که کمک دولت و وزارتخانه مهم و پر تلاشی همچون وزارت نیرو باشیم.

وزیر نیرو نیز در بخش دوم صحبت های خود ، مسایل دریاچه ارومیه را از کارهای بسیار مهم وزارت نیرو اعلام کرد و گفت : ریاست محترم جمهوری نیز از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم ،توجه ویژه ای به این مسائل داشته اند و کارگروهی نیز تشکیل گردید که راهکارهای مختلف برای احیاء دریاچه احصاء گردید.

وزیر نیرو افزود: نخستین اقدام ، راهکاری بود که همه متخصصان و صاحب نظران با یکدیگر برای اجرای آنها اتفاق نظر دارند و ما این راهکارها را با همکاری وزارتخانه های نیرو ، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست آغاز کرده ایم.

وی سپس شرایط، ویژگی ها و راهکارهای انتقال آب از ارس، دریای خزر و رودخانه زاب در (حوزه جنوب دریاچه ارومیه )به این دریاچه را تشریح کرده و اظهار داشت که تنها در پروژه انتقال  آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه که در مرحله اجرا قرار دارد ۳۶ کیلومتر تونل «آب بر»  به قطر ۶ متر در حال احداث است که سالانه حدود ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب از این طریق به دریاچه انتقال می یابد.

مهندس چیت چیان تصریح کرد : همانگونه که روند خشک شدن دریاچه ارومیه از ۱۵ سال پیش آغاز شده ، قطعاً با در نظر گرفتن و اجرای طرحهای ویژه کاهش تبخیر مجدد، تقریباً همین مقدار زمان نیز برای احیای آن نیاز است.

وزیر نیرو رهاسازی آب برخی از سدهای بزرگ حوزه آبریز دریاچه و جلوگیری از احداث هرگونه  سد جدید در این حوزه را  از دیگر برنامه های مربوط به احیای دریاچه ارومیه  نام برد و گفت : علت اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه توسعه زمینهای کشاورزی است، بطوریکه طی ۲۰ سال گذشته سطح باغات زیر کشت در حوزه آبریز دریاچه از ۱۵۰ هزار هکتار به حدود ۴۸۰ هزار هکتار افزایش یافته است و بیش از ۳ میلیارد متر مکعب آبی که باید وارد دریاچه ارومیه می شد، در زمینهای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

وزیر نیرو در پایان سخنان خود جهت اصلاح الگوی مصرف آب توسط کشاورزان منطقه ضمن تاکید بر اهمیت کار و حفظ زمین های کشاورزی موجود ، دو راهکار اساسی برای این امر را از برنامه ها و پیشنهادات مشترک وزارت نیرو وجهاد کشاورزی اعلام نمود کشت محصولات دیگر به جای محصولات آب بر و انجام آبیاری مکانیزه توسط کشاورزان را از جمله این راهکارهاست.

وی در عین حال تاکید کرد که دولت به هرفردی که بتواند سیستم آبیاری مکانیزه را اجرا نماید ۸۵ درصد از هزینه های اولیه آن را  بصورت کمک بلاعوض پرداخت می کند.

 

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1393/03/26   تعداد بازدید 2291     https://azrec.co.ir/blog/u/21296  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض