شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

اگر ما بتوانیم فقط در مصرف سوخت نیروگاههای کشور با هدف " اقتصاد مقاومتی" ۲۰درصد صرفه جویی کنیم ، براساس قیمت های بین المللی سوخت ، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کل کشور ، امکان کاهش هزینه وجود دارد.

مهندس هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی که بمناسبت روز مهندسی، به عنوان سخنران ویژه به هفتمینهمایش بزرگ " انرژی و اقتصاد مقاومتی" در جمع صدها تن از اعضای سازمان بسیج مهندسین استان آذربایجان شرقی و مخترعین و طراحان ملی بنیاد نخبگان این استان سخن می گفت ، ضمن اعلام این مطلب افزود :این در حالی است که وزارت نیرو همه ساله برای پاسخگویی به رشد تقاضا و افزایش مصرف برق کشور که (بطور متوسط سالانه ۸ درصد است) ، سالانه اقدام به احداث ۴ الی ۵ هزار مگاوات واحد جدید نیروگاهی می کند ،که اگر مردم عزیز کشور ما در بخش های خانگی ، صنایع ، تجاری ، کشاورزی و ... حدود ۱۰ درصد صرفه جویی نمایند ، در چنین شرایطی ، ظرفیت فعلی نیروگاههای کشور کفاف مصرف را می کند و اجبار برای هزینه احداث واحدهای جدید نیروگاهی نیز معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان ، رفع می گردد.

وی افزود : احداث سالانه ۵ هزار مگاوات نیروگاه یعنی هزینه ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش تولید و ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش انتقال و شبکه های توزیع است .

مهندس فلاحتیان اقتصاد مقاومتی را بسیار مهم و کارساز توصیف کرده و خاطر نشان ساخت که اینگونه دیدگاهها و اهداف که تنها دربخش برق به استحضار شما رسید ، می تواند در دهها بخش دیگر جامعه نیز حاصل شود و در چنین شرایطی، اقتصادی پویا و مقاوم خواهیم داشت.

مهندس فلاحتیان در تشریح این موضوع اظهار داشت که ظرفیت نامی تولید برق در کشور ما بیش از ۷۰ هزار مگاوات است که برای تامین و گذر از پیک بار کشور که معمولا در ۴ ماه گرم سال اتفاق می افتد و امسال در بیشترین حد، معادل ۴۸۸۰۰مگاوات به ثبت رسید ، ظرفیت سازی شده است ، چرا باید مدیریت مصرف را کنار بگذاریم و بدنبال هزینه های کلان باشیم در حالی که میزان سرانه مصرف برق در کشور ما جرو بالاترین ها در جهان است.

وی خطاب به اعضای سازمان بسیج مهندسین وبنیاد ملی نخبگان تصریح کرد که نبرد ما برای استقرار " اقتصاد مقاومتی" نبردی نو وضروری است و باید این موضوعات بیش از هر سازمان دیگری، برروی میز شما باشد چرا که موفقیت ما وقتی تضمین است که اقتصادی پویا داشته باشیم و آنهم محصول "اقتصادی مقاومتی " تبیین شده از سوی مقام معظم رهبری است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در بخش دیگری از سخنان خود با مقایسه تعداد مشترکین ، میزان پیک بار و ... طی سالهای ۸۲ و ۹۳ اظهار داشت: پیک بار کشور از ۲۷ هزار مگاوات در سال ۸۲ به ۴۹ هزار مگاوات در سال ۹۳رسیده است، تعداد مشترکین از ۱۸ میلیون مشترک در سال ۸۲ به ۳۲ میلیون مشترک در سال جاری افزایش یافته و فروش برق نیز از ۱۱۴میلیارد کیلووات ساعت در سال۸۲ به ۲۱۷ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است .این آمار نشان می دهد که طی ۱۰ سال اخیر، اکثر شاخص ها دوبرابر شده است ، لذا مدیریت و اصلاح الگوی مصرف ،امری بسیار حائز اهمیت است.

مهندس فلاحتیان در ادامه سخنان خود ، به برنامه های صادرات و تبادل برق با کشورهای همسایه اشاره و برنامه های استراتژیک صنعت برق کشور در افق ۱۴۰۴ را نیز برای حاضرین تشریح کرد.

وی لزوم توجه به کاهش تلفات ، اتوماسیون توزیع و ثبات در تولید نیروگاهها را نیز بسیار مهم ارزیابی و در این راستا تلفات ۱۵ درصدی انرژی برق در کشور ما را بسیار بالا دانسته و خاطر نشان ساخت که بخش مهمی از این تلفات ، ناشی از استفاده غیر مجاز ، انشعابات غیر مجاز و حتی سرقت تجهیزات برق می باشد که موجب بروز خاموشی ها نیز می گردد.

وی متوسط میزان خاموشی برای هر مشترک در کشورمان را روزانه ۲ دقیقه ( سالانه بیش از ۷۰۰ دقیقه ) ، اما میزان خاموشی در کشورهای برجسته پیشرفته را تنها سالانه ۱۰ دقیقه اعلام کرده و بر لزوم فرهنگ سازی سراسری در این امر تاکید کرد.

وی افزود : مطمئن باشیم که با آرزو کردن ، هیچ مشکلی حل نمی شود مگر اینکه کار جهاد گونه ، پایداری ، تغییر رویکردها از افکار قدیم به جدید ، مدیریت با رویکرد علمی و جهادی و در نهایت اقتصاد مقاومتی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم.

مهندس فلاحتیان استفاده از نخبگان، تکیه بر شرکت های دانش بنیان ، جذب مشارکت بخش خصوصی و حرکت به سمت سیاست های اصل ۴۴ را از مهمترین سیاست ها در تحقیق این اهداف ذکر کرد.

مهندس فلاحتیان ، آذربایجان را مرکز جوانان مستعد دانسته و اظهار داشت که بخش بزرگی از مدیران کلان کشور از آذربایجان بوده استکه توانمندی های خود را در عقبه تاریخی عمیق ، سیاست ، دفاع مقدس و میدان های علمی و ... به نمایش گذاشته اند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در بخش پایانی سخنان خود ، اخلاق مداری را از نشانه های بارز مورد انتظار دانسته و موارد ذیل را به عنوان ویژگی های مورد انتظار از جامعه مهندسین بخصوص نخبگان و جامعه بسیج مهندسین قلمداد نمود:

حفظ اخلاقیات و ارزشهای جامعه

- رعایت حقوق مردم

- اخلاق زیست محیطی به عنوان سرمایه اجتماعی

- توجه ویژه به حفظ منافع ملی

- حفظ وحراست از آثار میراث فرهنگی

- رعایت استانداردهای ملی و بین المللی

- به روز بودن

- ارائه راهکارهای علمی و عملی

- ارائه راهکارهای لازم برای مصرف بهینه در تولید انرژی

- توجه به ابعاد اقتصادی طرح ها

- تغییر رویکرد از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا در مصرف انرژی

در پایان این همایش بزرگ ، صاحبان ابتکارات و اختراعات برتر که از سوی ۱۷۰ طرح و اختراع ارائه شده به دبیرخانه همایش ، رتبه های برتر را کسب کرده بودند ، با حضور مهندس فلاحتیان معاون وزیر نیرو ، مهندس پور مهدی معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی ، مهندس صبوری مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان ، سرهنگ صفریان رییس سازمان بسیج مهندسین استان و دکتر امامی رییس بنیاد ملی نخبگان ، لوح تقدیر دریافت کردند .

شایان ذکر است در خلال این همایش بزرگ حضرت آیت ا... مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه تبریز ، معاون استاندار و تنی چند از مسئولین استانی نیز به ایراد سخنرانی پرداختند .

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1393/12/06   تعداد بازدید 2565     https://azrec.co.ir/blog/u/21192  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض