شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

وزیر نیرو با اشاره به خبر خوش به مشترکان برق در سراسر کشور، گفت: مبلغ پاداش صرفهجویی برق توسط مشترکان خانگی برای تابستان امسال تا 20 برابر افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو )پاون(، "علیاکبر محرابیان" ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه از خبر خوش وزارت نیرو به مشترکان برق کشور رونمایی کرد و گفت: مهمترین خبر تابستان سال 1402 اجرای طرح سراسری پاداش صرفهجویی است.

وزیر نیرو افزود: این طرح در سال گذشته به صورت محدود اجرایی شد، اما در تابستان پیشرو، این طرح به صورت سراسری اجرایی میشود.

وی با اعلام اینکه مبلغ پاداش صرفهجویی برق توسط مشترکان تا 20 برابر افزایش یافته است، ادامه داد: به طور متوسط قیمت فروش برق حدود 100 تومان به ازای هر کیلووات است و البته در مناطق گرمسیری تا یک چهارم این مبلغ محاسبه میشود، در چنین شرایطی به ازای هر کیلووات صرفه‌‎جویی برق توسط مشترکان پاداش 2000 تومانی در نظر گرفته شده است و 31 میلیون مشترک میتوانند از این ظرفیت و امکان بهره ببرند.

محرابیان با بیان اینکه سال گذشته 40 درصد مشترکان خانگی پاداش صرفهجویی دریافت کردند، یادآور شد: در سال گذشته در مجموع مبلغ 1350 میلیارد تومان به مشترکان به عنوان پاداش صرفهجویی پرداخت شد.

محرابیان با تاکید بر اهمیت نقش رسانهها در تبیین سیاستهای وزارت نیرو در راستای مدیریت مصرف، گفت: بیتردید نقش رسانه در این باره برجسته است.

وزیر نیرو با بیان این اینکه هر ساله حدود یک میلیون مشترک جدید به تعداد مشترکان برق کشور افزوده میشود، اظهار کرد: بر این اساس به دنبال رشد سرمایهگذاری در بخش صنعت و نیز افزایش تعداد مشترکان خانگی شاهد رشد قابل توجه مصرف برق در کشور هستیم، این در حالی است که متناسب با تقاضای برق، شاهد افزایش ظرفیت نیروگاهها نبودیم.

به گفته وی، در دولتهای یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه 1600 مگاوات به ظرفیت نیروگاههای کشور افزوده شد، اما نیاز کشور بیش از این است. بر این اساس خاموشی برق در تابستانهای متعدد رخ داد. در کنار آن محدودیتهای مصرفی در بخشهای مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و خانگی اعمال شد.

محرابیان با بیان اینکه پیشبینی میشد برای تابستان 1401، به میزان 20 هزار مگاوات با کسری برق روبرو شویم، اضافه کرد: این در شرایطی است که مجموع تقاضای برق کمتر از 70 هزار مگاوات را شامل میشد.

وزیر نیرو تاکید کرد: چنانچه در تابستان 1401 در راستای مدیریت مصرف برنامهریزی صورت نمیگرفت، بیتردید زمانی معادل یک چهارم شبانهروز در اوج مصرف برق )معادل 6 ساعت(در همه بخشها اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و غیره خاموشی برقرار میشد.

وی یادآور شد: از اردیبهشت تا پایان شهریور سال 1400، خاموشیهایی بر اساس برنامه زمانبندی شده و بعضا بدون برنامه در یک تا سه نوبت در بخش خانگی، تولیدی و صنعتی اعمال شد.

محرابیان ادامه داد: با برنامهریزی 100 اقدام در تابستان 1401، شاهد رشد قابل توجهی در تامین انرژی بخشهای خانگی، صنعت و تولید بودیم؛ یکی از مولفههای مهم برای عبور از پیک تابستان 1401، همکاری و مشارکت مردم بود که با کاهش مصرف برق در بخش خانگی همراه شد.

وی در این زمینه تصریح کرد: با اقدامات انجام شده در تابستان 1401، هیچگونه خاموشی در بخش خانگی رخ نداد و در بخشهای دیگر نیز با تزریق میزان قابل توجهی انرژی نتایج خوبی را شاهد بودیم، به طوریکه در تیر و مرداد سال گذشته تولید صنعت فولاد کشور 30 تا 60 درصد رشد یافت.

وزیر نیرو بیان کرد: برای گذر از پیک تابستان 1402، از مهر سال گذشته 140 اقدام برنامه‎‌ریزی شد که توسعه و تعمیرات اساسی نیروگاهها حداکثر تا پایان اردیبهشت امسال، توسعه شبکهها، بسترها و خطوط انتقال، هوشمندسازی شبکه برق بهویژه درخصوص مشترکان پرمصرف، بهرهمندی از روشهای نوین و آخرین دستاوردهای روز دنیا در مدیریت مصرف، محورهای اصلی آن را تشکیل میدهد.

وی در تشریح اجرای طرح پاداش صرفهجویی برای تابستان امسال، گفت: طرح پاداش صرفهجویی در سالجاری با طرحی که در سال گذشته اجرا شد دو تفاوت عمده دارد، نخست اینکه در سال گذشته فقط به صرفهجوییهای زیر الگوی مصرف، پاداش اختصاص مییافت، اما امسال همه مشترکان شامل پاداش صرفهجویی میشوند و نکته دوم اینکه مبلغ پاداش در سالجاری تا 20 برابر افزایش یافته است.

محرابیان با بیان اینکه در سال گذشته به واسطه اجرای طرحهای مدیریت مصرف، قبوض برق هشت میلیون مشترک رایگان یا بستانکار شد، ادامه داد: بر این اساس 40 درصد مشترکان مشمول پاداش صرفهجویی شدند.

وزیر نیرو افزود: طرح پاداش به مشترکان از ساعت 24 روز 31 اردیبهشت آغاز میشود و تا پایان شهریور ادامه خواهد داشت و 31 میلیون مشترک برق میتوانند از این امکان استفاده کنند.

راهکارهایی برای دریافت پاداش صرفهجویی

وی در تشریح طرح پاداش صرفهجویی برای تابستان 1402 اظهار کرد: الگوی مصرف در مناطق عادی 300 کیلووات است، بر این اساس صرفهجویی زیر 150 کیلووات به ازای هر کیلووات 2000 تومان و بین 150 تا 300 کیلووات به ازای هر کیلووات 1500 تومان و در پلههای بعدی 1000 تا 500 تومان در نظرگرفته شده است.

محرابیان در این باره تصریح کرد: مشترکان چنانچه در مصرف کولرهای آبی سرعت کولر را از دور تند به دور کند منتقل کنند، به ازای هر ماه 150 هزار تومان پاداش دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: اما در مناطق گرمسیری، الگوی مصرف برای مشترکان 3000 کیلووات است )10 برابر مناطق عادی(، اگر مشترکان یک کولر راخاموش کنند محاسبه شده معادل یک میلیون تومان و چنانچه دو کولر را خاموش کنند 1.5 میلیون تومان در هر ماه پاداش صرفهجویی دریافت میکنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با همکاری مردم میتوان همانند سال گذشته برق پایدار را برای همه مشترکان در سراسر کشور تامین کرد و با اجرای طرح پاداش صرفهجویی، چندهزار میلیارد تومان پاداش برای مشترکان درنظر گرفته شده است.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1402/02/12   تعداد بازدید 581     https://azrec.co.ir/blog/u/43353   لیلا بالازاده ---
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض