شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

پاون از چندوچون هشتمین اجلاس کمیسیون همکاریهای اقتصادی تهران-دوحه گزارش میدهد؛

دوحه میزبان کمیسیون همکاریهای مشترک ایران و قطر/ گامهای جدید برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور

وزیر نیرو شب گذشته به منظور برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی ایران و قطر وارد دوحه شد تا توافقات دو کشور را که بنیان آن در سفر اسفندماه رئیس جمهوری اسلامی ایران به این کشور گذاشته شد را پیگیری کرده و به گامهای عملینزدیکتر سازد.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، "علیاکبر محرابیان" وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر شب گذشته در راس هیئتی بلندپایه متشکل از مسئولان بلندپایه دستگاههای اجرایی کشور و هیئت بزرگی از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی عازم دوحه شد تا ضمن برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریها، گامهای جدید و موثری در راستای توسعه و تعمیق مناسبات دوستانه دو کشور برداشته شود.

بنابراین گزارش، این کمیسیون در قالب پنج کمیته تخصصی یعنی «کمیته اقتصادی، بازرگانی و صنعتی»، «کمیته بانکی و مالی»، «کمیته حمل و نقل و فناوری اطلاعات»، «کمیته علمی، بهداشتی، فرهنگی، ورزشی و گردشگری» و سرانجام «کمیته آب و انرژی» تفاهمنامهها و توافقات دو کشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد و زمینههای لازم را برای پیشبرد توافقات و اقدامات عملی فراهم خواهد آورد.

در این سفر نمایندگانی از 10 وزارتخانه و دستگاه دولتی همچون وزیر ورزش و جوانان و رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین معاونان بسیاری از وزارتخانههای دولتی، وزیر نیرو را همراهی میکنند، این در حالی است که میزبانی قطر در مسابقات جام جهانی فوتبال ۰ در کنار ظرفیتهای همکاریهای موجود، زمینه همکاریهای جدیدی را برای دو کشور دوهمسایه فراهم آورده است، به گونهای که پیشبینی میشود مناطق آزاد ایران همچون جزایر زیبای کیش و قشم بتوانند در اواخر آبانماه ۱۴۰۱ و همزمان با برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال، میزبان اردوهای تمرین برخی تیمهای اعزامی به مسابقات قطر و همچنین گردشگران و علاقهمندانی باشد که برای تماشای مسابقات، راهی محل برگزاری جام جهانی فوتبال سال 2022 میشوند.

علاوه بر این انتظار میرود در حاشیه کمیسیون هشتم شاهد رویدادها و تحولات دیگری نیز باشیم؛ تحولاتی چون برگزاری نخستین همایش تجاری ایران و قطر با حضور هیئتی متشکل از ۷۵ نفر از تجار و فعالان اقتصادی کشور به ریاست اتاق بازرگانی جمهوری اسلامی ایران، سخنرانی علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و رئیس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قطر و همچنین دیدار و گفتگوهای وی با مقامات ارشد قطری در حاشیه برگزاری اجلاس هشتم. بر این اساس به نظر میرسد در قالب پنج کمیتهای که ذکرشان رفت بتوان شاهد تحولات قابل توجهی در حوزههای مختلف بود.

همکاریهای تجاری

همکاریهای اقتصادی و تجاری از مهمترین محورهایی است که در قالب اجلاس هشتم دنبال خواهد شد. «توسعه روابط تجاری و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور از طریق امضای یک نقشه راه همکاری تجاری پنج ساله»، «برگزاری کارگروه مشترک تجاری دو کشور هر شش ماه یکبار به ریاست معاونان وزارت تجارت دو کشور»، «تشکیل شورای مشترک بازرگانان دو کشور هر سه ماه یکبار»، «تاسیس مرکز تجاری ایران در دوحه»، «اعلام آمادگی ایران جهت تامین اقلام مورد نیاز قطر در رویداد جام جهانی ۰»، «تشکیل کمیته تسهیل تجارت»، «کاهش تعرفههای بازرگانی کالاهای عمده صادراتی و وارداتی»، «تسهیل تجارت میان دو کشور با راهاندازی خط هوایی کارگو تهران و دوحه و خطوط کشتیرانی کانتینربر مستقیم بهصورت منظم بین بنادر دو کشور»، «امکان استفاده طرف قطری از خدمات پزشکی و درمانی ارائه شده توسط شرکتهای ایرانی مورد تایید جمهوری اسلامی ایران» و همچنین «ارائه توانمندیهای تولیدی و صادراتی کالا و خدمات فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران و همچنین زمینهها و فرصتهای سرمایهگذاری مشترک در زمینه تولید و صادرات مجدد به بازارهای ثالث» برخی موضوعات مورد بحث و تبادل نظر خواهد بود.

همکاریهای صنعتی و معدنی

همکاری در زمینههای صنعتی و معدنی نیز از علاقهمندیهای دو کشور در توسعه همکاریهاست. بر این اساس رویکردهای اعلام آمادگی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور قطر و صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی، تشکیل کارگروه مشترک توسعه همکاریهای صنعتی و معدنی، سرمایهگذاری مشترک در پروژههای صنعتی و معدنی، ارائه خدمات فنی و مهندسی و ایجاد زنجیره ارزش افزوده، افزایش صادرات محصولات معدنی از طریق قطر و ایجاد شبکه تجارت بین المللی مواد و محصولات معدنی در قالب تفاهمنامه مشترک و همچنین همکاری در زمینههای زمین شناسی و اکتشافات معدنی مورد توجه قرار خواهد داشت.

اتاقهای بازرگانی

در اجلاس مشترک پیش رو همچنین انتظار میرود به منظور گسترش روابط تجاری و همکاریهای اقتصادی دوجانبه، بخشهای خصوصی دو کشور نسبت به تبادل هیئتهای تجاری، برگزاری همایشهای مشترک، سرمایهگذاری و شرکت در نمایشگاههای تخصصی و بینالمللی یکدیگر اقدام کنند.

مناطق آزاد تجاری، صنعتی

در این رابطه نیز تشکیل کارگروه مشترک مناطق آزاد ایران و قطر، پنجره مجازی توسعه همکاریهای تجاری صنعتی و برقراری خط پرواز مستقیم بین مناطق آزاد ایران و قطر، تشکیل صندوق سرمایهگذاریهای مشترک، آمادگی مناطق آزاد ایران جهت میزبانی از اردوها و تمرین تعدادی از تیمهای شرکت کننده در رویداد جام جهانی فوتبال ۰ قطر و امکان ایجاد زیرساخت مناسب اقامتی حمل و نقل ورزشی و همچنین همکاری در تامین ملزومات بهرهگیری از ظرفیت بنادر و فرودگاهها، هتلها و مراکز اقامتی و دیگر زمینههای مورد علاقه برای برگزاری رویداد، محورهایی است که قابل اجرا و پشتیبانی خواهند بود.

علاوه بر این که بسترسازی جهت ایجاد نواحی سرمایهگذاری خارجی در طرفین برای سرمایه گذاریهای مشترک از جمله گردشگری، هتل، شیلات، کشاورزی و همکاریهای گلخانهای و فعالیتهای نفتی و پتروشیمی محور بحثهای دو جانبه قرار خواهد داشت.

همکاری در زمینه برق

اتصال شبکه برق سراسری ایران و قطر و توسعه و تکمیل پروژه مهم کریدور انتقال برق شمال- جنوب، شامل کشورهای روسیه، گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، ایران و قطر از تفاهماتی است که در اجلاس هفتم مطرح و در اجلاس آتی پیگیری میشود.

این در حالی است که توسعه همکاریها و سرمایهگذاری مشترک در صنعت برق دو کشور از طریق احداث نیروگاههای حرارتی و تجدیدپذیر و نیز توسعه خطوط انتقال و توزیع برق، تولید مشترک تجهیزات صنایع برق افزار، مشاوره پیمانکاری و صنایع تولیدی تجهیزات مرتبط با صنعت برق نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

همکاری در زمینه نفت و گاز

فعال کردن جلسات کمیته مشترک فنی در خصوص میدان مشترک پارس جنوبی و همچنین همکاری در زمینههای مختلف از جمله حفظ و نگهداشت سکوها، اطفای حریق، مسائل زیستمحیطی و آلایندهها، شناورهای امداد و نجات و همچنین همکاریهای پژوهشی و دانشگاهی در زمینههای فنی، اکتشاف، تولید و ملاحظات زیست محیطی برخی محورهای مورد بحث و تبادل نظر در اجلاس آتی است.

علاوه بر بخشهایی که ذکر آنها رفت، همکاریهای گمرکی، بانکی و سرمایه گذاری، همکاری در زمینههای فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی، بهداشتی، علمی و پژوهشی و ورزشی، همکاریهای بهداشتی و درمانی، همکاریهای علمی و پژوهشی، همکاری در زمینه جوانان و ورزش، راه و شهرسازی ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی، قضایی حقوقی و کار و مرزی دیگر مواردی است که قرار است محور گفت و گوهای مفصل کمیسیون مشترک ایران و قطر باشد.

محورهایی که زمینههای اجرای آن در سفر هئیت بلندپایه ایرانی به ریاست آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در اسفند سال 1400 به دوحه گذاشته شد و امید میرود در اجلاس هشتم، گامهای موثری در جهت عملیاتی شدن توافقات و مذاکرات اجلاس هفتم صورت پذیرد.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1401/03/17   تعداد بازدید 574     https://azrec.co.ir/blog/u/32827  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض