شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای تامین برق پایدار در سال 1403 انجام شده است، 180 اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که می‌توان به به طور کلی آن را در دو بخش «افزایش تولید برق» و «مدیریت مصرف برق» بررسی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)،مدیریت مصرف انرژی برق با هدف حفظ سرمایه کشور و به کارگیری راهکارهای مصرف بهینه به عنوان یک وظیفه ملی برای شهروندان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

اصلاح الگوی مصرف برق درتمامی بخش‌های جامعه و به ویژه مشترکان خانگی و تجاری که بیش از ٨٠ درصد کل مشترکان کشور را تشکیل داده و بیش از ٥٠ درصد از برق را در زمان اوج بار مصرف می‌کنند، از اهمیت خاصی برخوردار است، ضمن اینکه صرفه‌جویی در مصرف برق می تواند باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده‌ها و در نتیجه کاهش آلودگی های محیط زیست شود.

در ایران فراوانی منابع انرژی، گاه سبب آن شده است که در مصرف این منابع ارزشمند استانداردهای لازم رعایت نشود، لذا با توجه به افزایش مصرف انرژی و منابع محدود آن، صیانت از سرمایه‌های ملی کشور و جلوگیری از اسراف آنها، تبیین و پیاده‌سازی راهکارهای مصرف بهینه برق به عنوان یک وظیفه معنوی و ملی، امری لازم و اجتناب ناپذیر است.

بر این اساس وزرات نیرو هر ساله همزمان با آغاز فصل تابستان مشوق‌ها و اقدامات انگیزشی را با هدف صرفه‌جویی توسط مشترکان بخش خانگی در نظر می‌گیرد.

این در حالی است که پیش‌بینی رشد مصرف در سال‌ پیش رو به عنوان یک چالش اصلی و مهم، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، پایش در اجرا و بازنگری در راهکارها است.

از سوی دیگر ناترازی انرژی الکتریکی در روزهای اوج مصرف دغدغه ای برای مدیران ارشد صنعت برق و دست‌اندرکاران تامین انرژی الکتریکی است تا روزهای اوج مصرف برق بدون هیچ محدودیتی طی شود.

در همین راستا بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که برای تامین برق پایدار در سال 1403 انجام شده است، 180 اقدام در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد که بخشی از آن توسعه‌ ظرفیت نیروگاهی و افزایش ظرفیت تولید برق، تعمیرات نیروگاهی، توسعه ظرفیت های جدید، احداث یا تکمیل خطوط انتقال و پست های مورد نیازو بخشی دیگر مبتنی بر فرهنگ سازی و اطلاع‌رسانی در راستای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف برق است.

بخش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی که در 6 بند از برنامه 180 اقدام به آن اشاره شده، مسئولیت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به مشترکان را مشخص کرده و با بهره‌گیری از گروه‌های مرجع، دانشگاهیان، جامعه دانش آموزی، معلمان، هنرمندان و ورزشکاران و... به عنوان بخش‌های مختلف این پازل چیده شده و در حال اجرا به صورت گسترده است.

تدوین برنامه 180 اقدام عملیاتی که برای تامین برق پایدار مشترکان در بخش‌های مختلف تدوین شده علاوه بر پرداخت پاداش صرفه‌جویی که طی دو سال گذشته نیز به مشترکان خانگی پرداخت می‌شد، با اجرای پویش «با انرژی» برای مشترکانی که در طول دوره این پویش (ابتدای خرداد تا پایان شهریور) به طور مستمر مصرف برق خود را کاهش دهند، ٨٠ میلیون جایزه پیش بینی کرده است.

این در حالیست که مصرف برق مشترکان در تابستان گذشته ۳۶ بار رکورد سال قبل را شکست که اعداد بی‌سابقه‌ای در میزان تقاضای مصرف برق در صنعت برق کشور بود، به گونه‌ای که رکورد تقاضای مصرف برق در ۲۵ مرداد سال گذشته به میزان ۷۳ هزار و ۴۶۷ مگاوات رسید.

از سوی دیگرآمارهای رسمی صنعت برق نشان می دهد از ابتدای دولت سیزدهم و با تلاش‌های انجام شده، ظرفیت تولید برق کشور 9 هزار مگاوات افزایش یافته است.

همچنین در زمینه توسعه تجدیدپذیرها، با اقدامات انجام شده از جمله راه‌اندازی تابلو سبز در بورس، مصوبه شورای عالی انرژی مبنی بر الزام ادارات برای تامین برق ۲۰ درصد (سالانه ۵ درصد) مصرف برق خود را از طریق تجدیدپذیرها و الزام صنایع به تامین بخشی از نیاز خود از طریق انرژهای نو، امید می‌رود که ظرفیت این نوع نیروگاه‌ها از 1066 مگاوات کنونی، در سال‌های آینده جهش چشمگیری داشته باشد

یکی از دلایل اعلام شده برای رشد مصرف برق در تابستان ورود وسایل سرمایشی است که از این رو سعی بر آن است که با استفاده از ظرفیت‌های بخش فرهنگ و هنر کشور، بر این موضوع تاثیر گذاشته و مشترکان را با راهکارهای مصرف صحیح کولرهای گازی و آبی و همه تجهیزات برقی بیشتر آشنا کند.

بر اساس این گزاش در حوزه‌ی کشاورزی در صورتی که کشاورزان ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را که معادل 15 درصد از مصرف روزانه آنهاست،از برق تولیدی حاصل از نیروگاه های تجدیدپذیر تامین کنند، از اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف معاف خواهند شد . علاوه بر این اگر کشاورزان بیش از 5 ساعت نیز در طرح‌های مدیریت مصرف مشارکت داشته باشند،، تا 4 برابر هزینه های تامین برق از پاداش های صنعت برق برخوردار خواهند شد.

در مجموع برنامه و‌ اقدامات زیادی توسط وزرات نیرو برای تامین برق مورد نیاز بخش‌های مختلف خانگی، کشاورزی، تجاری و صنعتی تدوین شده است اما مشارکت هموطنان نیز برای تامین برق پایدار بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1403/02/19   تعداد بازدید 1050     https://azrec.co.ir/blog/u/84063  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
1 رای --- ( 4 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض