شرکت برق منطقه ای آذربایجان
details

کارایی چشمگیر نیروگاه‌های تجدیدپذیر برای تامین برق در اوج بار مصرف- توجه به مدیریت مصرف در کنار توسعه تجدیدپذیرها

معاون پژوهشی موسسه آموزشگاه عالی انرژی بیان کرد: در ساعات اوج مصرف بهترین زمان برای تولید برق با استفاده از تابش خورشید است، چراکه در هر متر مربع امکان تولید 1000 وات برق وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "یوسف یاسی" با اشاره به گرمای بیش از حد دما کره زمین و بالا رفتن مصرف برق خاطرنشان کرد: ابتدا باید افزایش ظرفیت تولید برق با راهکارهایی چون گسترش نیروگاه‌های تجدیدپذیر به خصوص خورشیدی مورد توجه قرار گیرد. در صورت عبور از سوخت فسیلی با بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف با همراهی مدیریت تولید به بهینه‌سازی مصرف برق کمک خواهد کرد.
معاون پژوهشی موسسه آموزشگاه عالی انرژی بیان کرد: با توجه به مساحت و پهنه تابش خورشید در کشور این فرصت ایجاد می‌شود که از انرژی خورشیدی بهترین بهره را برای تولید برق داشته باشیم. این در حالی است که انرژی خورشیدی با زاویه تابش مناسب در هر متر مربع 1000 وات برق تولید می‌کند.
یاسی افزود: این اتفاق مخصوصا در ساعات اوج مصرف روز در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد و در فصول غیرگرم نیز می‌توان برق تولیدی را به کشورهای اطراف صادر کرد.
وی افزود: با وجود هزینه احداث اولیه بالا برای نیروگاه خورشیدی، اما این دست نیروگاه‌ها تضمین 20 تا 25 ساله دارند و با یکبار هزینه در طولانی مدت می‌توان از آن استفاده کرد. از طرفی با پیشرفت علم و فناوری هزینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر رو به کاهش است.
یاسی با تاکید بر اهمیت احداث نیروگاه‌های غیر‌متمرکز خانگی عنوان کرد: اگر بانک‌ها مکلف شوند برای تامین مالی احداث نیروگاه خانگی با تسهیلات کم‌بهره پیش قدم شوند؛ بخش زیادی از مشترکان برای احداث نیروگاه تمایل دارند. همچون کشور ترکیه که بیشتر برق مصرفی برای آبگرمکن‌ها از پنل خورشیدی تامین می‌شود که بسیار بازدهی مطلوبی هم دارد.
وی ادامه داد: در نتیجه اگر احداث نیروگاه خانگی با تسهیلات کم‌بهره تامین مالی شود، مدیریت مصرف در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد. همچنین همانند ادارات که ملزم به تامین 20 درصدی برق مورد نیاز خود از انرژی تجدیدپذیر هستند، اگر اماکن تجاری هم ملزم به این کار شوند، تحولات خوبی چه در زمینه مدیریت مصرف چه در زمینه مدیریت تولید صورت خواهد گرفت.
 
 


تاریخ انتشار / بروز رسانی1403/05/03   تعداد بازدید 104     https://azrec.co.ir/blog/u/84250  
  • برچسب ها:
  • برچسبی برای این صفحه ثبت نشده است
0 رای --- ( 0 )
آدرس صفحه

ارسال نظر

افراد کمتوانافراد کمتوان
کنتراستکنتراست
افزایش اندازهافزایش اندازه
کاهش اندازهکاهش اندازه

پسزمینه قرمزپسزمینه قرمز
پسزمینه سبزپسزمینه سبز
پسزمینه پیشفرضپسزمینه پیشفرض